Volop aan de slag - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Marieke Cornelissen - WaarBenJij.nu Volop aan de slag - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Marieke Cornelissen - WaarBenJij.nu

Volop aan de slag

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marieke

28 April 2006 | Guatemala, Antigua

Dag beste lezers!
Hier in Guatemala alles nog steeds goed. Ik ben inmiddels alweer bijna 3 maanden hier en dat is alweer de helft! Echt de tijd vliegt voorbij. Maar time flies when your having fun zeggen ze altijd en zo is het ook. Ik heb het enorm naar mijn zin. Ook de stage is voor mij een en al plezier. Hoewel het ook op een aantal gebieden erg moeilijk kan zijn. Zo hebben we nu onze eerste bijeenkomst gehad voor de ´escuela de las mamas´. Dit bleek veel moeilijker te zijn dan verwacht. We hadden van het centrum voor gezondheid een aantal grote geplastificeerde tekeningen gekregen met zaken rondom hygiene en gezondheid erop. Ieder heeft over een aantal tekeningen wat verteld. Dingen als dat je je huis moet ventileren, dat je je eten moet afdekken als je het achterlaat, dat je kippen in een hok moet doen en varkens in een ander en niet door elkaar of vrij rond laten lopen. (vaak lopen de kippen door de keuken en over de bedden...) en nog veel meer dingen. Vervolgens gingen we in drie groepjes over deze onderwerpen praten. Dat betekend 5 personen per groepje. Maar die moeders zijn heel angstig en soms ook verlegen. Ze durven tegenover andere personen absoluut niet over hun situatie thuis te praten. Ik heb uiteindelijk de platen erbij gepakt en ben ze gaan herhalen, dat liep veel beter. Vervolgens hebben we nog enkele huizen bezocht van de moeders die aanwezig waren. Het is lastig om dan te zien dat ze vooraf in de workshop zeggen dat bij hen thuis alles goed gaat rondom de onderwerpen, maar als je het huis ziet dan denk je toch wat anders... Soms dan hebben ze inderdaad wel de dingen die ze zeggen gedaan, maar het is allemaal NET NIET zeg maar. Bijv een dreinage systeem had een vrouw inderdaad, maar heel ondiep en niet afgedekt en het water liep ook slecht weg, tja... Genoeg te doen dus nog voor dit project, echt ongelofelijk elke keer weer als je die huisjes (kamers - krotten) ziet. We hebben al besloten dat we aan de 30 families die deelnemen aan dit hygiene project spullen gaan kopen, ongeveer 150 quetzal per gezin om te beginnen. De spullen die ze het hardste nodig hebben schaffen we dan voor ze aan. (Wellicht interessant voor onze donateurs! En nogmaals bedankt want het is zooooo fijn om te weten dat we naast ons werk ook nog meer kunnen betekenen door dankzij jullie via geld nieuwe spullen enzo aan te kunnen schaffen)
Deze vrijdag hebben we de activiteit van Petra, genaamd Dia del Mundo. Het verloopt allemaal erg leuk tot nu toe. Samen met Petra heb ik mee boekjes gemaakt voor alle kinderen. Hierin staan zaken als de geschiedenis van Guatemala, vlaggen van midden amerikaanse landen (die ze dan zelf moeten kleuren), een kaart van de wereld en zij moeten dan de verschillende continenten kleuren en benoemen, en zo nog veel meer, voor elke klas weer wat anders. Daarnaast maken ze ook nog dingen, zo was ik vandaag een dik uur bezig met klei maken voor de maskers die ze gingen maken. Sjeetje zeg echt Guatemala hier! We dachten klei te hebben gekocht en we keken in die zak, maar er zat zand in. Daar moest dus eerst iemand de klei van gaan maken, en dat werd ik uiteindelijk. Lekker!! Eerst flink het zand vergruizen want zit vol keiharde brokken en stukjes steen enz. Dan water erbij en kneden maar! Maar het is redelijk gelukt, de maskers zien er best vet uit :) Straks ga ik meehelpen met mijn huiswerkklasje en die gaan ook eerst in een boekje werken en kleuren en daarna gaan ze met papier enzo in het groot alle vlaggen van centraal amerika maken en dat dan aan een waslijn in de klas (tenminste dat wil ik gaan doen :)), wordt vast ook leuk. Vervolgens wordt ik hier van de stage afgehaald voor een weekendje El Salvador. Daar ga ik heen met ´de mannen´ van het surfkamp. Oja vorige week zijn we met hen naar een surfwedstrijd geweest. Was echt wel leuk opzich, hier in Guatemala aan de kust nationale wedstrijd. Wel een relaxt sfeertje en ook wel gaaf om ze te zien surfen, hoewel de golven die dag niet geweldig waren. Het mooiste vond ik om naderhand hun gezichten te zien toen ze de diplomas kregen, echt super! Jong of oud waren er blij mee (nouja oud... Radar en Polo zijn het oudst en die zijn mijn leeftijd ongeveer) Ook heel gaaf was dat Henri, de jongste van 12 jaar, het goed hadf gedaan en hij kreeg genoeg punten om zijn tegenstander op de ranklijst in te halen. Op dit moment staat hij in zijn categorie nummer 1 van Guatemala, echt heel vet was dat. Jaaaaa, ik weet wel met wie ik vrienden maak whaha! :) Maar vanmiddag dus direct door naar El Paredon en dan morgenvroeg om een eer of 6 willen ze aanrijden naar El Salvador. Wordt ook heel leuk met zo´n groep, want zij wonen in El Paredon en sommige van hen zijn wel eens een keertje weggeweest, maar sommige alleen in de omgeving en echt nog nooit Guatemala uit dus heel stoer nu wel! (Dankzij mij :P, want ik moest zo nodig mijn visum verlengen en toen kwam het idee om naar een surfspot in El Salvador te gaan)
Maargoed, hieronder zal ik nog proberen wat fotoos te downloaden, anders volgende week weer meer!

groetjes,

Marieke

  • 30 April 2006 - 08:51

    Lettita:

    Hola Chica,
    Leuk verslag en vooral ook leuk om nu te weten hoe het er uitziet daar ver weg bij jullie.
    Feliciteer de mannen van El Paredon, vooral Henri. Als je dit leest ben je alweer terug uit El Salvador, weer een nieuwe ervaring, een ander Midden Amerikaans land bezocht, zal leuk zijn geweest en heeft hoop ik de juiste stempels opgeleverd.
    Liefs, Lettita en Pappie

  • 01 Mei 2006 - 15:10

    Roland Reisch:

    leuk verslag!!
    Heb vandaag het reisverhaal van Lettie over hun bezoek bij jou gekregen, uiteraard met de daarbijhorende fotos.

    Fantastisch,

    groet, Roland Reisch

  • 02 Mei 2006 - 08:29

    Nomar:

    ben weer terug gekomen hop dat je het naar je zin hebt hebt gehad en je maakt zeker goeie vrienden onder de mannen ?
    maarja spreek je snel weer kleintje laterzzz
    xxx

  • 04 Mei 2006 - 11:37

    Esther:

    Hee marieke!
    Ik zit hier achter internet en nu zie ik gewoon je weblog, supervet! leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt!! nu heb ik ff niet zoveel te vertellen, maar ik kom zeker vaker langs op je weblog :)

    Nog veel plezier en succes verder, en tot in nederland!

    xx esther

  • 14 Mei 2006 - 17:26

    0ma:

    ik moet weer opnieuw beginnen heb opeen verkeerde knop gedrukt leuk van jou te horen je beleeft heel wat ik woonnu in mijn nieuwe huis en heb het naar mijn zin vandaag heb ik bij je ouders gegeten erg lekker in de toekomst zal ik meer komen zien veel liefs van oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Marieke
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 83961

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2015 - 13 September 2015

Oostenrijk, Italie en Frankrijk 2015

08 Mei 2015 - 13 Mei 2015

Istanbul mei 2015

20 November 2014 - 18 December 2014

Nieuw zeeland 2014

29 Juli 2013 - 23 Augustus 2013

Zuid Afrika,Botswana en Zimbabwe 2013

01 Mei 2013 - 05 Mei 2013

Porto 2013

16 Oktober 2012 - 20 Oktober 2012

Malta 2012

15 Juli 2012 - 03 Augustus 2012

Huwelijksreis Singapore en Bali

11 Juli 2011 - 29 Juli 2011

Griekenland 2011

16 Mei 2010 - 12 Juni 2010

Thailand 2010

22 Juni 2009 - 18 Juli 2009

Zuid afrika!

01 Maart 2008 - 01 Augustus 2008

Guatemala 2008

02 Februari 2006 - 01 Augustus 2006

Guatemala 2006

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste/overige reisverslagen

Landen bezocht: