Bericht (met name) aan de sponsors - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Marieke Cornelissen - WaarBenJij.nu Bericht (met name) aan de sponsors - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Marieke Cornelissen - WaarBenJij.nu

Bericht (met name) aan de sponsors

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marieke

20 Juni 2006 | Guatemala, Antigua

Hola mis sponsores!

Hier een berichtje gemaakt door Bibi, mijn klasgenootje die ook mee is in Guatemala. Zij heeft onlangs een mooi bericht op haar weblog achtergelaten over ons sponsorgeld. Met trots kan ik vertellen dat we ruim voldoende sponsorgeld hebben ontvangen om alles te kunnen realiseren wat we wilden realiseren. Sommige dingen bleken achteraf toch wat meer geld te kosten, maar dan kwamen er ineens weer meer donaties, geweldig! Bijvoorbeeld de Tienda kost stiekem toch flink wat geld om te starten, maar het loopt echt heel goed nu, dus het komt wel goed met die winkel! Ik ben benieuwd hoe het over een aantal jaar gaat. Nog voor degenen die willen weten hoe het is afgelopen met de vrouw met de baby, de baby is inmiddels al geboren, helemaal vergeten te zeggen! Eind mei is de baby geboren en we zijn er op bezoek geweest, een kerngezonde baby en een heel gelukkige moeder. :)

Hier dan nu het bericht van Bibi:
Het financieel ondersteunen van Bendicion de Dios

Voorafgaand aan mijn reis hebben veel mensen hun bijdrage overgemaakt naar mijn rekening zodat ik met hun steun hier in Guatemala een nog grotere bijdrage kon leveren aan het project Bendicion de Dios in Alotenango.

De afgelopen maanden ben ik bezig geweest met het verbeteren van een aantal belangrijke dingen bij het project en binnen de gezinnen die deelnemen aan het project.
Het geld wat we hadden ingezameld hebben we gebruikt voor de volgende activiteiten/projecten:

1. Het opzetten van de non-profit winkel, ‘Paz y Esperanza’
De non-profit winkel is ons grootste project geweest bij Bendicion de Dios. In deze winkel worden producten tegen de inkoopsprijs verkocht zodat de families die zijn aangesloten bij Bendicion de Dios hun belangrijkste producten voor een goedkopere prijs kunnen verkrijgen en hun kinderen dus meer eten kunnen geven. Elke familie die kinderen op school heeft kreeg een kaartje. Met het kaartje kunnen zij producten kopen in de winkel. De winkel wordt gerund door een aantal moeders die vrijwilligers zijn voor dit project. Het is nu dus een project wat wordt gerund door moeders, voor moeders. De winkel is op 1 Juni feestelijk geopend en is tot nu toe een groot succes!!

2. Het organiseren van een creatieve dag, een dag met informatie over de wereld en de moederdag.
Ieder van ons heeft een dag georganiseerd voor de kinderen. Petra en ik hebben ons bezig gehouden met een maandafsluiting en Marieke heeft de moederdag georganiseerd. Mijn dag was de creatieve spelletjesdag wat een groot succes was voor de kinderen aangezien zij hun creativiteit konden uiten en daar erg van genoten. (meer informatie hierover vind u in het eerder geschreven weblogbericht op www.globalcmv.tk of biebs19.waarbenjij.nu over deze dag) Petra heeft een dag georganiseerd die geheel in het tegen stond van meer te weten komen over de wereld waarbij de kinderen de wereldkaart leerden kennen, vlagen van andere landen gingen maken en andere informatie kregen om hun wereldbeeld te vergroten. Marieke organiseerde de moederdag waarbij er spelletjes gedaan werden met de moeders en optreden voor hen werden gegeven door kinderen. Het sponsorgeld heeft ervoor gezorgd dat we materialen konden aanschaffen voor het realiseren van deze dagen.

3. Het organiseren van een uitstapje naar het strand voor 100 kinderen
Gedurende de eerste paar maanden zijn we een aantal keer naar El Paredon geweest. De eigenaar van het surfkamp wat in dit dorpje ligt is een vriend van ons geworden. Hij kwam via ons vaker in contact met het project door spullen voor ons te brengen etc. Uiteindelijk besloot hij ons ook te helpen met het organiseren van een excursie naar El Paredon. We gingen in twee groepen van 50 kinderen op twee dinsdagen naar het strand. Voor de kinderen was dit een geweldige ervaring aangezien zij bijna nooit uit het dorp komen en zeker nog nooit naar het strand waren geweest. Het was echt geweldig om die gezichtjes te zien toen ze helemaal enthousiast de zee voor het eerst mochten aanschouwen!
Het sponsorgeld heeft voor een klein gedeelte bijgedragen aan het vervoer naar deze excursie.

4. Het ondersteunen van een zwangere moeder waarvan drie kinderen naar het project gaan die dringend een medische controle nodig had.
Toen we net bij het project werken was een van de moeders zwanger. Ze had echter veel pijn maar geen geld voor een controle. We zijn met haar naar het ziekenhuis geweest en hebben van het sponsorgeld de controle en de medicijnen betaald. Op deze manier voorkwamen we grotere problemen en 3 maanden later is het babyje geboren! Zijn naam is Gille en hij is de 8e zoon van Marta! Ze was heel blij dat we haar geholpen hadden zodat ze niet nog drie maanden met pijn en de onzekerheid of het wel goed zat met haar babyje hoefde te lopen.

5. Het aanschaffen van bedden en andere materialen voor de gezinnen.
De kinderen van het dorp Alotenango wonen eigenlijk allemaal in krottenwijken. Ze wonen in huizen gemaakt van golfplaten of bamboe en sommigen hebben maar een ruimte waar de hele familie in moet wonen, geen bedden om in te slapen etc.
We hebben ons bezig gehouden met het opzetten van workshops voor de moeders. De moeders die hier aan mee deden (ongeveer 30 moeders) en een aantal moeders die in een hele slechte situatie verkeerden hebben van het sponsorgeld bedden, matrassen, dekens en extra golfplaten om hun huizen te verbeteren gekregen. Naar ons idee was het van groot belang dat we deze mensen hierin ondersteunden. De kinderen krijgen educatie bij Bendicion de Dios, maar wanneer zij geen goede nachtrust krijgen en zich niet veilig kunnen voelen in hun eigen huisje dan is hun concentratie om te leren ook sterk verminder. Met dank aan alle sponsoren hebben we nu een begin kunnen maken aan de verbetering van deze leefsituaties.

We hebben met het sponsorgeld dus veel kunnen betekenen voor de kinderen, de gezinnen en het project zelf. We willen vanuit onszelf maar vooral vanuit alle medewerkers en kinderen van het project iedereen die ons financieel heeft gesteund heel erg bedanken!!

Ik heb iedereen inmiddels al wel een aantal keer bedankt, maar dat mag ook wel want jullie zijn geweldig, dankjewel daarvoor!!

xxx
Marieke

• 20 Juni 2006 - 09:41

Nienke:

Hallo dames,

Als het zo allemaal op een rijtje staat, zie je pas wat een geweldige berg werk jullie verzet hebben en hoe jullie de levens van veel mensen geraakt moeten hebben.
    Proficiat! Voor mij zijn jullie alledrie nu al geslaagd.

Nog veel werklust voor de laatste weekjes en daarna een hele fijne vakantie!

• 20 Juni 2006 - 12:39

Lettie:

In de loop van de tijd hebben we natuurlijk gelezen en gehoord waar jullie je mee bezig hebben gehouden. Als je het dan zo op een rijtje ziet bedenk ik dat ze daar bij Bendicion wel heel erg blij met jullie moeten zijn. Niet alleen 3 leuke meiden die vol vuur zich inzetten voor het project (Want jullie hebben nog veel meer gedaan dan waar je dat geld voor nodig had), maar ook nog eens een heleboel dingen en ervaringen die overblijven als jullie weer weg zijn.
    Ik ben hardstikke trots op jullie!
    Nog even en dan kunnen jullie iets moois afsluiten.
    Liefs, Lettie

• 20 Juni 2006 - 18:49

Inny:

Hoi Marieke,
    Ik denk nog vaak aan ons verblijf in Guatamala en je kijkt meteen anders tegen alles aan in Nederland. De kinderen zijn daar zo dankbaar met alles wat ze krijgen. Rijkdom maakt niet altijd tevrede. Ik ben blij dat jullie een voldaan gevoel hebben over al jullie acties.
    Liefs van de moeder van Bibi.

• 26 Juni 2006 - 09:18

Laura Smeets:

Hi Marieke,

Ik ben Laura en kom met het Xplore project naar Guatemala. Ik kom een week eerder aan dan de rest en wilde even wat dingen aan je vragen, hoe ik die moet regelen aangezien je daar zelf zit! Vooral accomodatie (gastgezin) voor de eerste week (va 4 juli) moet ik nog regelen... Kan je je daarover mailen? Je kan mij mailen op laurasmeets@gmail.com.
    Leuk verhalen trouwens!! Heb er helemaal zin in!

Groetjes, Laura & hopelijk tot snel!

• 01 Juli 2006 - 10:45

Ien:

Zoon, ik ben nu in Madrid. Heb 4 uur vertraging met de vlucht! Dus je zult ff moeten wachten of iets anders gaan doen want het duurt allemaal nogal lang.
    xxien

• 01 Juli 2006 - 18:05

Lobke:

Hoi Marieke! Zo te lezen hebben jullie veel mensen blij gemaakt. Complimenten! Groetjes Lobke

• 12 Juli 2006 - 11:26

Bibi:

huy gevonden....., pero yo no entiendo, no historias mas! Estoy feliz que yo podria leer unas cosas de tu viaje en la pagina de Ien. Estoy MUY orgulloso! 'Dutchlandia' es bien, el tiempo es bien, muchos personas que quieren volver a mi, pero yo extrano mucho a guatemala tambien. Cuando encuentras a nuestros amigos, puedes dar un grande abrazo a todos?! Yo hable con Karine y Marie ayer en la noche por dos horas y media, fui muy divertido!El viaje de ellos fui muy bien, aunque Sofie esta en antigua con una amiga porque ella fui enfermo. Karine y Marie estan en El Salvador ahora. Yo pienso que tu entiendes: yo extrano a hablar espanol! Por eso un mensage en espanol. Un de los buenas cosas es que yo come un 'ovenschotel' :)
    Buena suerte y que te diviertas! Hasta Pronto xxx Bibi