Een kwartetje met de zon! - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Marieke Cornelissen - WaarBenJij.nu Een kwartetje met de zon! - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Marieke Cornelissen - WaarBenJij.nu

Een kwartetje met de zon!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marieke

20 Februari 2006 | Guatemala, Antigua

Een kwartetje met de zon!

Wat een weekend… wat een meer!!! Ik had het natuurlijk al eerder gezien, maar Lago Atitlan is echt heel mooi. We zijn nu net terug van een heerlijk weekendje weg naar het meer van Atitlan. We verbleven uiteraard in Panajachel, het grootste en gezelligste dorp aan het meer. We hebben stralend weer gehad (ja ik ben nu gelukkig wat bruiner geworden (check mijn benen op de foto’s, die gaven licht!)) en hebben dus lekker aan het strandje gezeten, een boottochtje gemaakt, lekker gegeten in het PanaRockCafé en ’s avonds geleerd met de heupen te schudden in (salsa, merangue enz) discotheek ‘Socrates’.
Ja het was zeker een geslaagd weekend. Nog nieuwe vrienden gemaakt ook. Uiteraard allemaal jongens. Om de een of andere reden zijn die meer in ons geïnteresseerd… nee erg leuke gasten en ze zijn aardig genoeg om ons komende week in Antigua op te komen zoeken, wat ook super is. Twee van hen, Pedro en Abner, bleken niet uit Panajachel te komen, maar daar slechts net als wij een weekendje te zijn. Ze woonden in Guatemala cuidad (city) en ze komen nu dus woensdag naar Antigua. Toen de derde, Ariel, die we hadden leren kennen dat hoorde, wilde die ook meteen langskomen. Die Ariel is wel een verhaaltje waard trouwens. Laat ik het zo zeggen, hij is dansleraar en latino. Oftewel kort uitgelegd: hij kent om te beginnen alles en iedereen omdat hij dansleraar is en elke dag op stap gaat (hij kende ook Pedro en Abner, Ariel heeft hen aan ons voorgesteld), hij danst als een vrouw (echt jonguh die heupen), draagt te strakke / gladde kleren en probeert alles en iedereen in te palmen. Dat laatste ook wel bij ons, maar hij respecteerde volgens mij toch wel dat we alledrie al een vriend hadden. We hadden namelijk eerder gemerkt dat zodra je verteld dat je een vriend hebt, de mannen/jongens echt irritant kunnen worden en je de rest van de avond gaan laten blijken dat ze maar op een ding uit zijn en dat je niet zo flauw moet doen. Maar nu in Panajachel was dat gelukkig anders, girls met een vriendje mogen ook just fun hebben! J Zo heb ik dus met name de tweede avond flink leren dansen. Ofjah eigenlijk weer een beetje net als vorige keer op het schoolfeest. De man moet leiden dus jij wordt gewoon heen en weer geslingerd. Maar die Ariel was duidelijk dansleraar en ik heb er wel wat van opgestoken. Jaaaaa dat hadden sommigen van jullie misschien niet gedacht, ikke salsadansen, whaha, ik vind het eigenlijk niets voor mij, maar ik ga zeker nog salsales nemen hier in Antigua.
Vervolgens zijn we zondagochtend vroeg opgestaan (6:45 al!!) om rond 7:15 de chickenbus (netjes in het spaans ‘camioneta’) te pakken naar Chichicastenango. Dat is een indianendorp vlakbij Atitlan en daar houden ze elke donderdag en zondag een enorme markt met heel veel indianenspullen en verder alles wat er maar te koop is hier in Guate. Het was opzich wel leuk die markt, inderdaad best wel groot, maar ik had me er helaas meer van voorgesteld, ik verwachtte meer een ‘indianenmarkt’ op een onmogelijke plaats in de bergen (zoals Lonely planet gidsen omschrijven). Nou moet ik zeggen, Lonely planet is echt inderdaad DE reizigersbijbel, maar ik was het in real life niet zo eens over Chichi. Maargoed toch wel een prachtige markt hoor, echt heel Guatemalteeks, flink kleurrijk dus (zie fotoos) en ook lekker druk. Heb er nog een paar dingen gekocht zoals je kunt zien op de foto, munne nieuwe uitfit (behalve natuurlijk het H&M hemdje)

Oooow nog meer dat ik nog niet verteld heb. Afgelopen donderdag leek het ons een goed idee om deel te nemen aan een activiteit vanuit de talenschool. Ze gingen namelijk het leven van Guatemalteekse boeren bekijken aan de rand van de vulkaan Agua. Wij als CMVertjes waren natuurlijk wel benieuwd naar de cultuur en levenswijze van die mensen en met ons nog heel veel andere studenten want een kijkje in het leven van een Guatemalteekse boer is gewoon interessant! En dat was het ook. We kwamen binnen in zijn huis en die man die heeft dus samen met zijn vrouw 11 kinderen en inmiddels ook 1 kleinkind. Een aantal kinderen daarvan gaan halve dagen naar school (dat is gebruikelijk hier in Guatemala, alleen de ochtend of soms ook alleen de middag), de andere helft van de dag helpen ze mee met hun ouders op het platteland. Of ze werken dus alleen maar en gaan niet naar school. Ze hadden kuikens, twee ezels, beesten waarvan ik de naam niet ken een soort kippen ofzo met eendenpoten :S en verder grote velden met koffiebomen. We hebben met zijn allen meegeholpen met plukken, wat een *$#@*werk is dat zeg, ‘alleen de rode zijn goed, de groene moeten blijven hangen’ en die hangen natuurlijk door elkaar waardoor je echt onderhand stuk voor stuk moet plukken. Uiteindelijk levert zo’n enorme zak dan 60 quetzales op, oftewel ongeveer 6 euro (mits er alleen rode bonen in zitten…). Ze plukken per dag ongeveer 4 zakken met zijn allen, tel uit je winst, niet veel in elk geval. We zijn nog een stukje de berg opgelopen en van daaruit wederom een super uitzicht gehad over Antigua en omliggende dorpjes. Vervolgens hebben we nog gegeten in het huis ‘een afdak’, echt die mensen wonen meer in houten hutjes, wel mooie trouwens, maar ook goed koud enz enz. We aten trouwens tortillas, bonenpuree, guacamole en brood en natuurlijk koffie van eigen veld. Ja Jan als je dit leest, ik eet hier regelmatig Guacamole, ik heb het Bibi laten vastleggen op film wat het nou eigenlijk voor spul is.

Nou morgenochtend weer spaanse les en waarschijnlijk dus het jaarplan van Bendicion de dios, waar ik stage ga lopen. Dan kan ik gaan beginnen met het echte werk waarvoor ik gekomen ben!

Tot snel!

Xxx Marieke

  • 21 Februari 2006 - 23:25

    Lettie:

    Lieve Marieke,
    Als ik lees wat je meemaakt krijg ik steeds meer in om het met eigen ogen te zien. Nog 5 weken en drie dagen.....
    Wie heeft er een Unox muts om mee te nemen voor Marco?
    liefs, xxx moederz

  • 22 Februari 2006 - 10:10

    Petra:

    Hoi meisje,

    Klink mooi daarzo, geniet ervan! Enne, blijven schudden met die heupen. Dan krijg je het vanzelf onder de knie :p

    X vanuit het natte Nederland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Marieke
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 83970

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2015 - 13 September 2015

Oostenrijk, Italie en Frankrijk 2015

08 Mei 2015 - 13 Mei 2015

Istanbul mei 2015

20 November 2014 - 18 December 2014

Nieuw zeeland 2014

29 Juli 2013 - 23 Augustus 2013

Zuid Afrika,Botswana en Zimbabwe 2013

01 Mei 2013 - 05 Mei 2013

Porto 2013

16 Oktober 2012 - 20 Oktober 2012

Malta 2012

15 Juli 2012 - 03 Augustus 2012

Huwelijksreis Singapore en Bali

11 Juli 2011 - 29 Juli 2011

Griekenland 2011

16 Mei 2010 - 12 Juni 2010

Thailand 2010

22 Juni 2009 - 18 Juli 2009

Zuid afrika!

01 Maart 2008 - 01 Augustus 2008

Guatemala 2008

02 Februari 2006 - 01 Augustus 2006

Guatemala 2006

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste/overige reisverslagen

Landen bezocht: