Eerste keer project - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Marieke Cornelissen - WaarBenJij.nu Eerste keer project - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Marieke Cornelissen - WaarBenJij.nu

Eerste keer project

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marieke

15 Februari 2006 | Guatemala, Antigua

Hola! Prepare for a long story….

Hoy fui a mi proyecto ‘Bendicion de dios’ en Alotenango. Alotenango es un muy pequeno pueblo y la gente que vive en Alotenango son muy povre. Por eso razon yo pienso es bueno de trabajar en este proyecto. Me gusta la escuela ‘Bendiocion de dios’ mucho. Es una escuela muy bonita, porque tiene muchas pinturas, hay muchas colores y es divertido de caminar en la escuela. Tambien el director es muy amable y tambien son los ninos que van a la escuela.
Oké dat was al wel weer genoeg espanol! Ik heb het bijna net zo snel geschreven als dat ik Nederlands schrijf dus het zal niet helemaal kloppen, maargoed. Het leek me leuk om jullie mijn ‘kunsten’ in het spaans te laten zien. Al is dit natuurlijk wel slechts de basis, maar daarom ook misschien wel leesbaar voor jullie?

Anyway, dinsdagmiddag ben ik voor het eerst naar het project geweest. Ik had er echt super zin in, eindelijk de kinderen ontmoeten en vooral ook om eindelijk te zien waar we de komende maanden aan de slag zullen gaan en al onze ideeën die al maanden in onze hoofden zitten (hopelijk) tot uitvoering kunnen gaan brengen. Ennn waar we al ons sponsorgeld op los zullen laten barsten!!
Nou geloof me, dat komt wel goed. Het is echt een heel mooi project. De directeur is ook echt een hele goede man. We zullen zeker de gelegenheid krijgen om onze eigen ideeën in te brengen en onze stage precies zo in te delen als nodig is. We hadden hier met hem en Lilian (de vrouw van onze taalschool, waarmee we al maanden contact hebben en die ook onze stagebegeleidster zal zijn) over gepraat. Hij liet ons een stapel papieren zien met daarop de plannen van Bendicion de dios in het algemeen en de plannen voor 2006. Echt mooi uitgewerkt met missie, doelstelling en subdoelen enzovoort. Wel in het spaans… maar dat valt wel te vertalen hoop ik. We krijgen komende week van Lilian een kopie ervan. Dan kunnen we aan de hand daarvan ons takenpakket gaan samenstellen. Ik ben benieuwd!

Enkele dingen die er in elk geval instonden waren echt perfect voor een CMV stage. Ze willen bijvoorbeeld een Tienda (winkel) gaan starten in het dorp voor de arme bevolking daar. (ik weet niet zeker voor heel het dorp of alleen de mensen van de school… :S heel het dorp is namelijk arm!) De bedoeling van die winkel is dat het een non-profit winkel gaat worden. Dus dat de spullen verkocht zullen worden tegen inkoopprijzen. Ze hebben dit idee, maar hebben geen idee hoe ze hiermee aan de slag moeten gaan. Dit zal inderdaad een hele klus worden, maar het lijkt me wel geweldig om hiermee aan de slag te gaan. Ik zag daarbij bijv. ook al meteen mogelijkheden voor de verkoop. Want iemand moet natuurlijk in de winkel de spullen verkopen. Alleen dat moet wel een vrijwilliger zijn, anders is het geen non-profit meer. Ik zag hier al mogelijkheden in dat bijv. ouders van kinderen om beurten in de winkel staan of wellicht de kinderen zelf met een ‘buitenlandse’ vrijwilliger om te helpen en hen te leren hoe je een winkel moet runnen en hoe je met klanten om moet gaan en te oefenen met geld enz enz. Dat soort dingen schoten meteen al door mijn hoofd en nog veel meer ideeën. Verder hebben ze nog veel plannen, voornamelijk met de gezinnen waar de kinderen uit komen. Bendicion de dios wil via de kinderen ook de gezinnen bereiken en daardoor min of meer heel Alotenango opkrikken. Voorbeeld van ideeen zijn het verbeteren van hun huizen (echt ongelooflijk waar die mensen in wonen, het zijn echte krotten…), hen leren om te gaan met geld, hen te leren wat hygiene is en waarom het goed is om bijv. te wassen en je huis schoon te houden enz., hen te leren waarom educatie belangrijk is en zo nog veel meer. Ze hebben echt ontzettend veel plannen, maar natuurlijk als grootste probleem dat ze geen geld hebben om de plannen om te zetten tot realiteit. Dus iets anders waar Bendicion de dios mee bezig is, is met fondswerving. De directeur heeft in Guatemala zijn eigen stichting opgezet: Fundacion Bendicion de dios. Daarnaast is hij in Guatemala en over de rest van de wereld hard op zoek naar sponsors. Probleem is natuurlijk om vaste sponsors te vinden. Ook is hij bezig geweest om bij de regering in Guatemala geld los te peuteren. Alleen dat heeft hij opgegeven. Het kostte hem ontzettend veel tijd en energie, met weinig resultaat. Hij vertelde dat je dan echt helemaal de politiek in moet duiken enz enz en dat je al die tijd en energie beter aan ‘nuttige’ dingen kunt besteden. De regering heeft in Guatemala sowieso niet veel geld, daarnaast zijn er natuurlijk ontzettend veel projecten zoals Bendicion de dios en is het erg moeilijk om dus geld te krijgen. Gelukkig heeft Julio ooit Carla Nolte an Ana Ackermans ontmoet. Twee Nederlandse vrouwen die allebei besloten hebben om ‘hun ouwe dag’ (oke meteen sorry! ze zijn eind 50 ofzo….) in Guatemala te gaan beleven en de handen daar eens flink uit de mouwen te steken. En dat hebben ze dus zeker gedaan. Ik zou het zeker eens aanraden aan wie het interessant vind om de website van de door hen opgerichte stichting eens te bekijken (Los Ninos). Op dit moment komt 75% van het geld van ‘Bendicion de dios’ bij stichting Los Ninos vandaan! Maargoed nog een mogelijkheid dus voor ons takenpakket, fondswerving.

Zo waren er nog veeeeel meer dingen waarin ik allerlei mogelijkheden zag. Echt mijn hoofd ontplofte van de ideeën wat we allemaal wel niet zouden kunnen doen. En als je zo een paar straten hebt gezien en een aantal mensen in Alotenango, dan wil je ook het liefst alles doen wat je maar kunt. J Ik heb echt zin om aan de slag te gaan! Oja over ons eigen sponsorgeld, daar hebben we nu nog geen bestemming voor. (sommigen hebben dat al gevraagd) Wel kan ik meedelen dat het inmiddels nog meer geld is, ongeveer 1600 euro. Echt ik vind het zo geweldig!! Het geeft je ook nog meer motivatie om echt iets goeds te gaan doen en het is zoveel geld dat je zeker ook iets goeds kúnt gaan doen. Echt super. Nogmaals ontzettend bedankt aan alle donateurs. En de rekening is natuurlijk nog steeds open! ;)

Verder is hier in Antigua alles ook prima. Heb het echt ontzettend naar mijn zin. We hebben het echt getroffen in dit gastgezin. Ik heb echt lol met Maria en Marco, maar ook veel met Jeffrey, een Engelsman die ook in het gastgezin verblijft. Marco is ook echt grappig. Vooral ’s morgens, wanneer het nog best koud is. Ofjah wat is koud. Ik zit dan aan het ontbijt met een vestje (het is in de ochtend een graad of 12 a 15 ofzo?) aan, maar hij dus echt met driedubbele trui! Als hij naar buiten gaat naar school (hij is ook maestro espanol) of naar de bakker ofzo dan trekt hij ook nog een muts op en een sjaal om! Toen ik dat zag bedacht ik me opeens iets: mijn unox handschoenen! Ik heb ze aan hem cadeau gedaan. Je wil niet weten hoe blij hij ermee was/is. Echt niet te zuinig. Helemaal trots met zijn handschoenen naar buiten en de hele ochtend kon hij nergens anders meer over praten, geweldig. Andere leuke dingen aan het gezin zijn de lange verhalen en vele grappen van Jeffrey en natuurlijk ook het gitaarspeler en zingen van Pedro. Dat heb ik geloof ik nog niet verteld, maar Pedro is dus een zoon van Marco en Maria en hij is 18 nu en speelt sinds 6 jaar gitaar. Hij speelt het echt elke dag. Sinds een jaar ofzo zingt hij er ook nog bij, nog best mooi ook. Hij heeft soms zijn uitschieters, maar anders is het echt heel mooi. Echt die jongen kan spelen, supervet is dat. Vanavond (dinsdagavond) heeft hij wat nummers voor ons allemaal gespeeld in de keuken, die jongen heeft talent! Soooo echt gaaf hoor! Hij heeft een paar lessen gitaar gehad, maar zijn leraar was schijnbaar vaak bezopen. Toen heeft hij vervolgens gewoon zichzelf leren spelen. Ook heeft hij een eigen lied geschreven, die heeft ie ons ook laten horen. Echt een heel mooi nummer. Staat ie daar in de keuken tijdens het eten ff een partij te spelen en te zingen. En ook echt met heel zijn gevoel, heel mooi was dat. Ik zat al te denken papa, dat als je hier bent jij ook wel wat nummers kunt spelen. Ik zat trouwens een keer boven en toen hoorde ik hem ook ‘Michelle’ van the Beatles spelen! Dus dat wordt nog wat. Verder speelt hij trouwens voornamelijk (of alleen maar?) spaanse muziek. Maar wel heel mooi dus. Mazzel voor mij. Pedro speelt en zingt onbeschaamd, echt elke dag. Zet hij keihard zijn muziek aan (klinkt als spaanse liefdes liedjes) en gaat gewoon meedoen. Dus ik het elke dag gratis live muziek! J

Maargoed genoeg over ‘onze Pedro’. Volgende keer weer meer, ook over de plannen met ‘Bendicion de dios’. Oja voor wat mensen: ik heb voortaan altijd een computer met een headset wanneer ik online ben. Ik kan dan of via skype of gewoon via msn met jullie bellen! Dus dat internet is een mooi medium! J

Ik spreek jullie!

Xxx marieke

  • 15 Februari 2006 - 21:22

    Lobke:

    EEj Marieke!! Sow, wat een enthousiasme :) Goedzo. Ik ontdekte net je site en zal 'm eens in de gaten gaan houden. Succes met al je plannen! Groetjes uit het zonovergoten Breda :P

  • 16 Februari 2006 - 22:36

    Ien:

    Haaaaa zoontje, ik heb je verhaal gelezen en je hebt het gelukkig goed naar je zin!! Vet ook dat er wat meer fotoos op de site staan dan kunnen we het ook zien! Ik kijk iedere dag! Want hier is er ook niet veel aan! Ik heb weer zin in het "relaxte leven". ben totaal brak nu van het elke-dag-om-09u-in-Utrecht-zijn maar we moeten gewoon doorgaan! Ben nu maar aan de wodka:P
    Nou jongen veel plezier ik ga zo maar uit en hoop dat het snel zomervakantie is!
    LATERS AJUUS,
    xxien

  • 17 Februari 2006 - 12:07

    Lettie:

    Ha Marieke,
    leuk zo'n uitgebreid bericht op je site. Ik kan niet wachten tot we het allemaal met eigen ogen kunnen zien. Gave foto's van Marco, een nieuwe fan voor Oranje.
    Liefs, moederz

  • 19 Februari 2006 - 00:01

    Het BeezD:

    hey Marieke alles goed? Ramon etc. zitten nou bij mij thuis ik was bijna naar Masters of Hardcore gegaan maar toch maar niet... ;)anyway Ramon laat me net je site zien is zeker wel lache! K zal je mail adress toevoege aan me msn ben wel nie zo vaak online maar zie je dan wel 'n keer..!
    Groetjes uit het vanavond maar saaie Boxtel!

    Geert

  • 20 Februari 2006 - 18:51

    Siets:

    Heeey Meisje!! Ik ben nu voor t eerst op je site... Supergaaf!! Ik weet dat ik laat ben reageren, maar mijn leven is de laatste tijd echt gekkenhuis geweest!! Hoe dan ook, ik ben trots op je en ga je zeker volgen!! keep up the good work!!
    Liefs, Siets

  • 22 Juni 2006 - 22:39

    Karine:

    Vos Marieke veni por aca!!!
    No he entendido todo pero buenas fotos de tu viaje. Hasta luego chica

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Marieke
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 83977

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2015 - 13 September 2015

Oostenrijk, Italie en Frankrijk 2015

08 Mei 2015 - 13 Mei 2015

Istanbul mei 2015

20 November 2014 - 18 December 2014

Nieuw zeeland 2014

29 Juli 2013 - 23 Augustus 2013

Zuid Afrika,Botswana en Zimbabwe 2013

01 Mei 2013 - 05 Mei 2013

Porto 2013

16 Oktober 2012 - 20 Oktober 2012

Malta 2012

15 Juli 2012 - 03 Augustus 2012

Huwelijksreis Singapore en Bali

11 Juli 2011 - 29 Juli 2011

Griekenland 2011

16 Mei 2010 - 12 Juni 2010

Thailand 2010

22 Juni 2009 - 18 Juli 2009

Zuid afrika!

01 Maart 2008 - 01 Augustus 2008

Guatemala 2008

02 Februari 2006 - 01 Augustus 2006

Guatemala 2006

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste/overige reisverslagen

Landen bezocht: