Moederdag y mucho mas! - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Marieke Cornelissen - WaarBenJij.nu Moederdag y mucho mas! - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Marieke Cornelissen - WaarBenJij.nu

Moederdag y mucho mas!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marieke

19 Mei 2006 | Guatemala, Antigua

Dag allemaal,

Hier weer een berichtje vanuit Guatemala. Inmiddels al weer richting het einde van de stage aan het werken. Alle projecten draaien op volle touren en er wordt al vooruit gekeken naar de laatste maand (juni), en dat klinkt zo erg! We moeten nog zoveel en willen nog zoveel doen (het komt allemaal wel goed, maar toch) en ook: ik wil helemaal nog niet dat het einde in zicht is! Gelukkig komt er nog een maand vakantie achteraan! : )

Moederdag nu achter de rug, dat was een groot succes!

Ook zijn we weer bezig geweest met het project ‘escuela de las mamás’, oftewel de school voor de moeders. Hierin hebben we het over hygiëne en proberen we dingen duidelijk te maken die belangrijk zijn. De vorige bijeenkomst met de moeders was best goed verlopen, maar wel heel moeilijk, moeilijker dan gedacht. De moeders durven niet echt in een groep te spreken wat natuurlijk best logisch is en daarnaast zijn sommigen (de meesten) ook niet zo gewend aan een interactieve manier van workshops. We hebben de tweede bijeenkomst dan ook zo gepland, dat we de moeders wat losser zouden maken en dat ze daardoor wat meer actief mee zouden doen en de drempel om iets te zeggen minder hoog zou zijn.
Om te beginnen had Mariecruz (nieuwe begeleidster voor dit project. Zij is Guatemalteekse en doet haar ‘stage’ ook bij BDD) wat kennismakings / samenwerkings spelletjes bedacht om de moeders wat vertrouwder met elkaar te maken. Vervolgens gingen we ons spel doen. We hadden een soort quiz gemaakt en dan steeds met abc antwoorden erbij. Bijvoorbeeld zoiets als wanneer moet je de afwas doen? Met antwoorden als: a. wanneer alles vuil is en je geen spullen meer hebt b. elke 3 dagen of c. dagelijks na gebruik. Dit lijkt dan best makkelijk en de meeste vragen waren ook best makkelijk, toch hadden ze soms hun twijfels. Ook lieten we ze er eerst over nadenken en dan pas gaven we de ABC antwoorden om uit te kiezen. Per onderwerp (bijv. afval, water, gezondheid) hadden we steeds 3 vragen. Als ze steeds het juiste antwoord kozen dan hadden ze op het einde een tekening per onderwerp. We hadden de antwooden namelijk op papier afgedrukt en in strookjes geknipt. Als ze de drie goeie strookjes kozen hadden die achterop 1 tekening. Dit verliep best goed en de moeders deden aardig mee.
Daarna hebben we nog een reeks foto’s besproken die we genomen hadden bij het schoonmaken van een huis. (zeg maar kamer, ofjah krot…) Dit was trouwens best heel interessant om te doen. Ongelooflijk om zo’n huisje uit te kammen (zie foto’s!). De mensen hebben echt zo weinig, onvoorstelbaar. Ook als je dan vraagt naar een schoonmaakdoekje of iets dergelijks en ze blijken dat gewoon niet te hebben… Vervolgens koop je een spons en ben je alles GOED aan het afwassen (lees schrobben!!!) en denk je ik vraag even een handdoek om af te drogen. Hebben ze ook niet! Wat wel vreemd was, was dat ze vrij veel kleding hadden. Vraag niet wat voor kleding (gaten, heel vies enz.), maar toch. Julio de directeur van Bendicion de dios legde later uit dat in het verleden er veel projecten rondom kleding waren en dat een gezin dan wel eens kleding kreeg van 3 projecten. Maar dat is nu dus ook anders, want volgende week is het de jaarlijkse kleding uitdeeldag bij Bendicion de dios en ze hebben eigenlijk nog te weinig kleding (door het jaar heen verzameld) om alle kinderen kleding te kunnen geven. Ben nu dan ook vandaag nog aan het wachten op een telefoontje van Adolfo (van het surfkamp) want hij kende via zijn pa wel iemand die waarschijnlijk wel aan kinderkleding nog kon komen, laten we het hopen! Lijkt me zo sneu als er volgende week kinderen met lege handen naar huis moeten!
Maar terug naar de schoonmaak. In dat huisje lag dus echt overal kleding verspreid, potten en pannen en dergelijke op de grond want een kast is er gewoon niet, vliegen zwermen werkelijk overal rond. En al kijk je dan om je heen van waar zouden deze mensen slapen, dan zie je een bed wat eigenlijk geen bed meer te noemen is en een ‘ding’ bestaande uit twee planken en tegen de muur vind jet wat zeil en dit blijken dan de 3 bedden te zijn waar iedereen slaapt. De ouders op het zeil op de grond, de twee kleine meisjes in het krakkemikkige bed en de zoon slaapt op de planken… Al schoonmakend denk je echt van… ja nee dat is niet te beschrijven wat je dan denkt. In elk geval denk je: ik wil helpen!!!
Dat doen we dan dus ook. Hier dan ook gelijk weer even een berichtje aan al de sponsors die ons vooraf geld hebben gedoneerd. Het geld is nu al helemaal verdeeld en we kunnen er best veel mee doen, dus nogmaals super bedankt allemaal! Hier even een rijtje met korte uitleg waar het geld dan precies heengaat:
- maandsluitingen / speciale dagen van Bendicion de dios
- de Tienda
- hygiëne project / escuela de las mamás
- uitstapje naar El Paredon
- Marta en haar baby
Met de maandsluitingen en speciale dagen bedoel ik de dagen die we hebben georganiseerd zoals Bibi’s dia creativa waar de kinderen allerlei leerzame spelletjes hebben gemaakt en naderhand mee hebben gespeeld en Petra’s dia del munda (werelddag) waarbij we voor elke klas lesbrieven hadden gemaakt en boekjes voor de kinderen om wat te leren over Guatemala, midden amerika en de rest van de wereld en de kinderen bijv. maskers hebben gekleid en vlaggen hebben geknutseld van midden Amerikaanse landen. En natuurlijk de moederdag waarvoor versieringen enzo zijn aangeschaft.
De Tienda is inmiddels een stukje verder. Hij zal 1 juni open gaan, dus we moeten nog even hard doorwerken. Ik heb spullen aangeschaft voor het interieur van de winkel zoals de kasten en we gaan nog een weegschaal en tasjes enzo kopen. Daarnaast zal het sponsorgedl gebruikt gaan worden om de producten aan te kunnen schaffen, iemand zal dit de eerste keer moeten doen en gelukkig voor Bendicion de dios zijn wij er dus met ons buffer! Daarnaast zijn we op zoek naar een sponsor voor de huur van de winkel. Dit kost ongeveer 65 euro per maand om het pand enz. te huren. Met het sponsorgeld zullen wij de eerste twee maanden financieren en daarna hopen we een sponsor te hebben gevonden, wie helpt mee zoeken?!
Voor het hygiëne project zullen we spullen aanschaffen om de huizen van de gezinnen die deelnemen aan escuela de las mamas te verbeteren. Na elke bijeenkomst bezoeken we enkele huizen (en tussendoor bezoeken we ze ook) en dan gaan schrijven we op hoeveel mensen er wonen en hoe hun huizen erbij staan en wat voor spullen ze allemaal hebben. Uiteindelijk willen we dan de meest nodige spullen voor ze aanschaffen, zoals bijvoorbeeld golfplaten (sommige huizen hebben gaten in het dak enzo) of een tweedehands bed (zoals dat bed op de foto dat kan toch eigenlijk niet? Of slapen op de grond) of spullen zoals emmers en potten en pannen en handdoeken, het ligt er maar aan wat ze het hardst nodig hebben….
Uitstapje naar El Paredon: met een flink aantal kinderen is Bendicion de dios uitgenodigd door Adolfo om naar het surfkamp te komen. Hij wil de kinderen dolgraag de mogelijkheid bieden om kennis te maken met de oceaan. De meeste kinderen hebben dit nog nooit gezien of zijn zelfs nog nooit hun woonplaats uit geweest. Het enige waarvoor Adolfo niet kan zorgen is het vervoer, verder regelt hij ALLES. Dus wij dragen graag een klein steentje bij om mee te betalen aan het vervoer naar El Paredon. Ik stel me die gezichten van die kinderen voor als ze horen dat ze naar de zee mogen en nog meer als ze er daadwerkelijk zijn, geweldig lijkt me dat!!
Marta en haar baby: ik weet eigenlijk niet of ik dit al eerder op de weblog heb vermeld of niet, maar we hebben een moeder een keer meegenomen naar het ziekenhuis. Deze vrouw is hoog zwanger maar had geen geld om naar de dokter te gaan. Ze heeft daarnaast erg veel problemen thuis met haar man enzo, dus werkt ze volle dagen met het wassen van kleding voor anderen om toch geld te kunnen verdienen. Wij hadden erg meelij met haar en daarnaast maakten we ons druk om de baby, want ze vertelde erg veel pijn te hebben in haar buik. We zijn met haar naar een ziekenhuis geweest en de baby bleek gelukkig in orde enzo en Marta was ook gezond. Eigenlijk zouden we nog vaak met haar terug moeten gaan voor controles, maarja ook hier, je kunt niet alles…

Inmiddels echt tijd voor mij om naar het internetcafé te gaan, ik typ snel nog een nieuw bericht want ik heb nog veeeel meer om te vertellen!
Entonces tot snel!

Adios!
Xx Marieke

• 20 Mei 2006 - 11:20

Lettie:

Ha marieke,
    geweldig verhaal,
    zetten jullie volgende keer jullie rekeningnummer er alledrie bij, dan kan er meteen een donatie naar jullie gedaan worden. leuke foto's ook. ik ben nu al benieuwd naar je verhaal over moederdag in je volgende weblog.
    Liefs, die muti

• 22 Mei 2006 - 22:26

Ramon:

beter man dat die gast ook helpt van elparradon maarja alles helpt jullie waren orch al geweest naar elparradon laterzz

• 23 Mei 2006 - 10:52

Petra:

Hoi meisje,

Das was een heel verhaal, zeg!! Jullie zijn daar wel echt goed bezig zeg, doorgaan zo!
    Wat jullie mam zegt, vind ik ook wel goed. Vermeldt nog eens een keertje het rekeningnummer waar donaties opgedaan kunnen worden. Er zijn vast nog meer mensen enthousiast geworden na het lezen van al die verhalen.

Tot lees,

Veel liefs