Blijven steunen! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marieke Cornelissen - WaarBenJij.nu Blijven steunen! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marieke Cornelissen - WaarBenJij.nu

Blijven steunen!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marieke

07 Februari 2007 | Nederland, Amsterdam

Beste bezoekers van mijn weblog,
Zoals de meeste van jullie weten zijn wij (Marieke, Bibi en Petra) in de periode van februari tot en met juni 2006 naar Guatemala geweest voor onze derdejaarsstage. We hebben veel projecten op kunnen zetten voor de school Bendición de Dios (Zegening van God). Hierover is vanalles te lezen en bekijken op deze weblog! De school waar we gewerkt hebben is gevestigd in Alotenango wat ongeveer 20 minuten vanaf onze toenmalige verblijfplaats Antigua af ligt. Op deze school krijgen kinderen les waarvan de ouders het reguliere onderwijs niet kunnen betalen. In totaal volgen 276 leerlingen bij het project verdeeld over de ochtend en middag basisonderwijs. De kinderen van de school komen uit arme gezinnen die weinig toekomstperspectief hebben. Bendición de Dios wil de vicieuze cirkel van armoede doorbreken door het verstrekken van educatie aan zowel de kinderen als de ouders van de school.

De directeur van het project, Julio Cesar García, is een bijzondere man met een hart van goud. Samen met docenten en vrijwilligers biedt hij ondersteuning aan veel gezinnen in Alotenango. Hij had al jaren de droom om een non-profit winkel op te richten waar de gezinnen van het project tegen een lage prijs levensmiddelen kunnen kopen. Met behulp van het geld dat wij in Nederland hebben opgehaald, hebben we dit samen kunnen realiseren. In de winkel kunnen de gezinnen (alleen gezinnen aangesloten bij Bendición de Dios) via een ticketsysteem onder andere rijst, bonen, maïs, eieren en zeep kopen. Doordat de prijzen lager zijn dan in de gewone winkels, betekent dit dat de gezinnen meer voedsel kunnen kopen voor hetzelfde geld.

De winkel wordt gerund door Guatemalteekse vrijwilligers om het non-profit principe te bewaken. De winkel is gevestigd in een pand nabij de school. Sinds ons vertrek is de winkel alleen maar gegroeid. Wij hebben tot nu toe tenminste één keer per maand contact gehad met de directeur van het project, hij is de begeleider van de vrouwen die de winkel runnen. Zijn verhalen zijn razend enthousiast!

Hij ondersteunt de vrouwen in de winkel wanneer ze hulp nodig hebben en bekijkt samen met Amanda, de hoofdverantwoordelijke van de winkel, de financiële kant. In de afgelopen maanden is het aantal producten wat in de winkel verkocht wordt groeiend en hebben de mensen steeds meer gebruik gemaakt van de winkel. Wij zijn erg enthousiast over de ontwikkeling van 'onze' non-profit winkel. Naast het opzetten van de winkel hebben wij ons tijdens onze stageperiode ook gericht op het opzetten van workshops voor vrouwen zodat zij meer kennis konden verkrijgen om hun leefsituatie te verbeteren. Deze workshops worden nu helaas niet meer structureel gegeven. Wel zijn de medewerkers van het project verder gegaan met het bekijken van de individuele leefomstandigheden van de kinderen om dit in beeld te brengen. Naar aanleiding hiervan worden uit giften, af en toe middelen aangeschaft voor deze gezinnen.

Om de huur en het onderhoud van de winkel te kunnen blijven betalen zijn wij op zoek naar donateurs. Een klein maandelijks bedrag van ons allen maakt een groot verschil voor deze gezinnen in Guatemala. Doormiddel van het goede contact wat we hebben met de directeur zorgen wij ervoor dat het geld op de juiste plaats terecht komt.

In het voorjaar van 2007 willen wij bovendien Stichting Esperanza in het leven roepen. Deze stichting zal zich bezig gaan houden met het zoeken van donateurs om verschillende initiatieven binnen het project Bendición de Dios te financieren. Hieronder zal in ieder geval de winkel vallen en daarnaast hopen wij de workshops weer nieuw leven in te kunnen blazen, in samenwerking met de medewerkers van het project en de families nog meer te kunnen ondersteunen met basismiddelen. We hopen dat 2007 het jaar van Stichting Esperanza zal worden, en onze stichting een groot succes wordt! Wanneer de stichting officieel bestaat zullen wij u hierover informeren.

Wij willen u echter nu al vragen, om middels een maandelijkse bijdrage of een eenmalige gift de gezinnen van het project de mogelijkheid te geven om de non-profit winkel draaiende te houden.

Heeft u nog vragen stel ze gerust, want er is nog zo veel meer over te vertellen!

Groetjes Marieke, Bibi en Petra

Wanneer u een (maandelijkse) bijdrage wilt overmaken kunt u de volgende gegevens mailen naar bendiciondedios@gmail.com of onderstaande gegevens invullen en terugsturen naar Kemphaan 17, 5508 LG Veldhoven. De bijdrage kunt u overmaken op 49 35 45 131 t.n.v. B Hennen [1] o.v.v. Project Bendición de Dios.

Gegevens t.b.v. administratie:

Dhr. / Mevr. / Fam.

Naam:…………………………………………………

Adres:…………………………………………………

Postcode en woonplaats:……………………………………………………….

Telefoonnummer:………………………………………………………………….

Ik wil op de hoogte worden gehouden van stichting Esperanza: Ja/Nee

Per E-mail:……………………………………………………………………..

Per Post.: ............................

Donatie:

Maandelijks / Eenmalig

Bedrag : € …….

Datum:………… Handtekening:…………………

---------------------------------------------

[1] Wanneer Stichting Esperanza officieel is ingeschreven bij de kamer van koophandel openen wij een rekening op deze naam. Wij zullen u hier tijdig over informeren.

• 07 Februari 2007 - 14:57

Lettie:

Zo, een nieuwe fase in gegaan!
    Heb je gezien dat je via deze site op het forum meer bekendheid kunt geven aan jullie project?
    Heel veel succes chica's

• 08 Februari 2007 - 11:58

Jacqueline:

Meiden! Jullie kunnen trots op jullie zijn!

• 17 Februari 2007 - 10:49

Ronald:

Hola chica,

Wij zijn alvast donateur geworden. Keep On Rocking !

• 19 Februari 2007 - 13:00

Josien:

Hoi Marieke,
    Ik heb al je verhalen over guatemala gelezen. Kwam er toevallig bij uit via het forum.
    Ik vertrek zelf over 3 weken naar guatemala, spaans leren en ontwikkelingswerk. Ik zag dat je spaans hebt geleerd bij de talenschool APPLE, is dat een aanrader? En qua prijs, is dit gemiddeld? Heb je verder nog tips? Hoe heb jij t geregeld dat je van het vliegveld werd gehaald?
    Groetjes Josien

• 21 Februari 2007 - 10:19

Nomar:

hoop dat het allemaal waard was spreek je nog wel en je moet nog steeds zelf je donatie komen op halen xxxx

• 26 Februari 2007 - 06:44

Marieke:

Hoi Josien,
    Ik zie geen emailadres van jou, maar je kunt mij bereiken op mariekecornelissen@lycos.nl als je dit nog leest.

groetjes,
    marieke

• 26 Februari 2007 - 08:26

Marieke:

Geweldig wat je allemaal doet...

Guatemala por siempre!

PS: als je serieus nog mensen hebt die geïnteresseerd zijn in spaans leren/verbeteren en daarmee ons willen steunen ;-) mail me via spaansstuderen@gmail.com

Mario is hier van 20 maart tot 17 juni!

Verder, ga zo door!!!!!

Liefs,

Lianne

• 16 April 2007 - 12:45

Bert:

portofoon

• 14 Mei 2007 - 13:19

RUBEN:

22 DE MAYO... YO RECUERDO EL CUMPLEAÑOS DE CADA UNO DE MIS SERESAMADOS, KYRIEL DESEO PARA TI MUCHA PAZ EN TU HERMOSA Y NOBLE ALMA, A PESAR DE TANTOS AÑOS SIN VERNOS TE AMO COMO A CADA UNO DE TUS HERMANOS Y HERMANAS.
    RUBEN.