Op naar de zon!!! - Reisverslag uit Punakaiki, Nieuw Zeeland van Marieke Cornelissen - WaarBenJij.nu Op naar de zon!!! - Reisverslag uit Punakaiki, Nieuw Zeeland van Marieke Cornelissen - WaarBenJij.nu

Op naar de zon!!!

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

29 November 2014 | Nieuw Zeeland, Punakaiki

We begonnen natuurlijk met een geweldig zonnetje in Hong Kong tijdens onze dagtrip Hong Kong als overstap. Een stad overigens prima voor een dagje, maar toen had ik het wel gezien hoor. Gebouwen, gebouwen en nog eens gebouwen! HOOGbouw bedoel ik dan natuurlijk.
En dan (be)land je in Nieuw Zeeland, geen enkele flat te bekennen! We zijn na Christchurch (grappig centrum met die winkels in containers, super mooi sfeervol opgezet!) meteen naar de Banks Peninsula gereden waar een van de allermooiste routes in Nieuw Zeeland ligt: Summit road. Prachtige uitzichten, mooi weertje ook, kortom een fantastische eerste dag! :)

We zijn uiteindelijk doorgereden tot Oamaru, volgens de Lonely Planet the coolest Town of New Zealand. Wij vonden het 'wel aardig'. Er zat een penguin colonie maar die prijzen hier, verschrikkelijk! Dan gaan we liever nog eens terug naar Zuid Afrika en zien we ze daar wel! ;) Was verder vooral een plaatsje dat interessant is voor artistiekelingen en kunstenaars enzo, of liefhebbers van 2e hands winkeltjes en kleding. (Bonny? ;)) Leuk om even doorheen gewandeld te hebben, en hop weer door in onze 'Freek'. (Zo heet onze camper, het nummerbord FRK927 vraagt daar toch om!)

Op naar het stadje Dunedin, leuk stadje, maar we gingen eerst naar de Otago Peninsula. Hier zit de Royal Albatross Centre. Hier zitten namelijk de enige Albatrossen die je vanaf het "vaste land" kunt bekijken. (Als je nieuw zeeland geen eiland vind). Het was jammer dat het nog broedseizoen was, hierdoor konden we niet al te dichtbij komen. We hebben van wat verder afstand een aantal broed(st)ers kunnen zien zitten. We zijn daarna nog even de stad in gegaan en hebben ons eerste Nieuw zeelandse biertje geprobeerd, lekker hoor! Ook lekker gegeten trouwens in een gezellig cafe/restaurant! :)

Geslapen hebben we in Waihola, op een camping aan Lake Waihola. Mooi ontbijten zo aan het meer, verder niets bijzonders daar. Dus hop door naar het zuiden, via de touristische Southern scenic route langs de kust. Eerste stop: Nugget point, een korte wandeling naar de vuurtoren met prachtig uitzicht!Vervolgens zijn we bij Jacks bay naar de zogenaamde Blowhole gelopn, helaas stond er maar weinig wind of was het misschien laagtij, weinig 'blow' in elk geval. We zijn doorgereden naar Surat bay. Hier kon je het strand op wandelen richting Cannibal bay (ja zo heet het echt!) op zoek naar de zeeleeuwen die hier woonachtig zijn. Duimen dus dat ze er zouden zijn, want van strand tot strand was meer dan een uur lopen en we moesten ook nog door natuurlijk. Maar jawel! We hebben maarliefst 7 zeeleeuwen mogen spotten op het strand! Zomaar in het wild! Enorme beesten zo van dichtbij!! Je moet officieel 10 meter afstand bewaren maar wat dichterbij ging ook nog wel vonden wij! (ze lagen zo heerlijk te slapen, heel af en toe even een koppie omhoog, ze houden je in de gaten dat wel!)

We zijn helemaal doorgereden tot aan Te Anau, the place to be voor de wereld beroemde Fjorden, waaronder Milford Sound. Die zijn wij dus uiteraard wezen bekijken! We hebben een cruise geboekt van 3 uur lang, helaas regent het in Milford sound nogal veel (7 meter gemiddeld per jaar!!! (in het Amazone regenwoud gemiddeld slechts 4 meter per jaar!) en daar hadden wij dus ook mee te maken. Tussendoor gelukkig wel regelmatig droog ook dus we konden ook wel veel buiten op het dek staan. En regen betekent, VEEL watervallen. Extreem veel zelfs. Continue zag je wel watervallen, terwijl er normaal bij droog weer maar 2 zijn! Al met al een geslaagde cruise!

Van Te Anau door naar Queenstown, een gezellig stadje beroemd om zijn ACTIEviteiten. Queenstown, ookwel de Adrenaline-rush capital van NZ, de perfecte plek ook voor een Bungy jump! Op de Kawarau bridge is het tenslotte allemaal begonnen, de allereerste bungyjump ever. Dus daar hebben wij voor gekozen!!!:) Maar eerst Queenstown zelf verkend natuurlijk. Leuk stadje, met een gondola naar de berg toe. Hier kon je ook rodelen, dus dat hebben we ook nog gedaan! :) En mooie uitzichten natuurlijk! Maarrr, de bungy jump! Om 13:00 uur de volgende dag zou het zover zijn. sAvonds trouwens heerlijk bij een Indiaas restaurant gegeten :P en de volgende dag dus de sprong! Het was vooral even de seconde dat je moet gaan springen, maar ik heb het wel ZELF gedaan (niet geduwd). Dat was zeker niet nodig, best een mooi sprongetje al zeg ik het zelf! Gaaf om eens gedaan te hebben!!! Hoewel het wel RETEduur was... (voor die paar seconden!)

Van Queenstown door naar de gletsjers! We waren van plan om een helicopter te boeken voor een hike bovenop de gletsjers, maar helaas. HEEL VEEL wolken en ook regen erbij, dus we durfden het niet aan. Straks zie je amper iets daarboven en zo'n trip kost wel 399 dollar pp! Dus we hebben zelf gewandeld, tot de plekken waar je de gletsjer kunt zien liggen. Helaas wel regenachtig, dus dat was jammer. Vandaar ook dat ik dit nu zit te typen in Punakaiki, een dorpje waar je de Pancake rocks hebt. Die zullen we morgen eens bewonderen. We zitten hier op een prachtige camping pal aan het strand vanuit waar je er zo naartoe kunt wandelen. Er zitten hier nog veel meer wandelpaden, want we zitten hier midden in een national park. Hopelijk zitten we inmiddels noordelijk genoeg want in het zuiden is het met het weer nu een groot drama. Vooralsnog is het hier droog zolang we hier nu zijn, hopelijk morgen dus lekker wandelingetjes met een lekker zonnetje!!!

Tot de volgende!!!!